Als je in bezit bent van een full-hybride/hybride auto betaal je wegenbelasting, ook wel motorrijtuigenbelasting (MRB) genoemd. De hoogte van het bedrag wordt net zo berekend als voor gewone auto’s met een verbrandingsmotor.
Voor plug-in hybride auto’s is er wel een verschil. Deze auto’s hebben namelijk een grotere accu dan gewone hybride voertuigen en kunnen daardoor een grotere afstand afleggen op elektriciteit. Hierdoor stoten ze minder co2 uit dan hybride auto’s en zijn ze zuiniger en beter voor het milieu. Maar hoe wordt dit verschil in motorrijtuigenbelasting berekend? En voor hoelang blijft het voordeel in lagere wegenbelasting voor plug-in hybride voertuigen? Dat leggen we je graag uit in deze blog.
Vaak worden de soorten hybride auto’s door elkaar gehaald. Het verschil tussen een hybride en een plug-in hybride hebben we daarom uitgelegd in de blog ‘Hybride of Plug-in Hybride: Welke is beter voor jou?’.
50% korting: hoe goedkoop is een plug-in hybride?
In principe geldt er geen apart tarief voor plug-in hybride voertuigen. Maar waar zit dan het MRB-voordeel voor plug-in hybride auto's? Eigenaren van plug-in hybride auto’s krijgen 50% korting op hun wegenbelasting, mits hun auto minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot. Als je gebruik wilt maken van deze korting is het dus wel van belang om hier rekening mee te houden.
Wegenbelasting plug-in hybride: wat gaat er veranderen in 2025?
Er zullen een aantal veranderingen plaatsvinden wat betreft de korting over de motorrijtuigenbelasting voor plug-in hybride auto’s. In 2025 geldt er een korting van 25% op de MRB in plaats van de huidige korting van 50%. Dit betekent dat je als eigenaar van een plug-in hybride 75% van de volledige motorrijtuigenbelasting betaalt.
2026: is plug-in hybride rijden nog wel goedkoper?
Na 2026 vervalt de korting van 25% voor hybride auto’s. Dit betekent dat je 100% van de motorrijtuigenbelasting dient te betalen. Het voordeel van lagere motorrijtuigenbelasting voor een plug-in hybride is dan volledig vervallen. Wel blijft het feit dat een hybride of plug-in hybride minder Co2 uitstoot dan auto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Ook zijn hybride auto’s per kilometer goedkoper in gebruik dan gewone brandstof auto’s.
Volledig elektrisch: hoe zit het dan met de MRB?
Voor volledig elektrische voertuigen zit het net wat anders dan bij hybride auto’s. Momenteel betaal je voor een volledig elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting. Dit gaat wel veranderen.
In 2025 geldt er een korting van 75% en betaal je dus 25% van het volledige bedrag van de berekende wegenbelasting als je in bezit bent van een volledig elektrische auto. Je krijgt in 2025 dus meer korting op een volledig elektrische auto dan op een plug-in hybride.
In 2026 zou de belastingkorting voor elektrische auto's verdwijnen. Om elektrisch rijden te blijven stimuleren heeft het kabinet besloten om het belastingvoordeel te verlengen. In 2026 wordt de wegenbelasting voor volledig elektrische auto's 60%. In 2029 wordt het 65% en in 2031 verdwijnt het belastingvoordeel pas helemaal. De belastingkorting op elektrische auto's blijft dus langer.
Deze verandering in de MRB vrijstelling heeft ook invloed op de totale kosten van jouw elektrische auto. Ook wel de total cost of ownership genoemd. Daar lees je meer over in de blog Elektrisch Rijden: Wat kost dat eigenlijk