Vanaf december 2024 hebben vier grote verzekeraars hun polisvoorwaarden aangescherpt om gevaarlijk rijgedrag harder aan te pakken. Bestuurders die tijdens het rijden hun smartphone gebruiken om bijvoorbeeld berichten te versturen, draaien voortaan zelf op voor de financiële schade die ze veroorzaken bij een ongeval. Verzekeraars Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en InShared hebben dit vastgelegd in hun nieuwe polisvoorwaarden.
Enorme financiële gevolgen
Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geeft 75 procent van alle weggebruikers aan weleens een telefoon te gebruiken tijdens het rijden. Appen achter het stuur kan niet alleen levensgevaarlijke situaties veroorzaken, maar ook enorme financiële gevolgen hebben. Het gebruik van een smartphone achter het stuur wordt door deze verzekeraars gelijkgesteld aan rijden onder invloed van alcohol of drugs. Dit betekent dat, bij bewezen telefoongebruik tijdens een ongeval, de verzekeraar de uitgekeerde schade kan verhalen op de bestuurder. De financiële consequenties kunnen aanzienlijk zijn. Bij ernstige letselschade kunnen de kosten oplopen tot in de miljoenen euro’s, wat in de extreme gevallen kan leiden tot persoonlijk faillissement.
Schade en bewijslast
Verzekeraars zijn wettelijk verplicht om schade aan derden te vergoeden, zelfs als de verzekerde bestuurder tijdens het ongeval zijn smartphone gebruikte. Echter, bij bewezen telefoongebruik kunnen verzekeraars deze kosten op de bestuurder verhalen. Het verzamelen van voldoende bewijs is cruciaal en kan bestaan uit getuigenverklaringen, dashcambeelden, slimme camera's langs de weg of politierapporten.
Het bewijzen van telefoongebruik achter het stuur blijft een uitdaging. Hoewel slimme camera's en verkeersobservaties kunnen helpen, is het in de praktijk vaak lastig om vast te stellen dat een bestuurder zijn smartphone gebruikte op het moment van een ongeval. Toch benadrukken verzekeraars dat ze bij voldoende bewijs niet zullen aarzelen om de financiële gevolgen op de veroorzaker te verhalen. Ook als een verzekeraar appen achter het stuur niet specifiek in de polisvoorwaarden noemt, bestaat de mogelijkheid dat je zelf moet opdraaien voor de kosten.
Conclusie
Met deze aangescherpte voorwaarden hopen verzekeraars niet alleen de verkeersveiligheid te verbeteren, maar ook bestuurders bewuster te maken van de ernstige financiële risico's die gepaard gaan met het gebruik van een smartphone achter het stuur. Het advies is duidelijk: laat je telefoon met rust tijdens het rijden.