Een nieuw kalenderjaar, dat is het moment dat zakelijke rijders scherp moeten zijn. De afgelopen jaren was dat vanwege de wijziging van het bijtellingspercentage. Echter, enkele jaren geleden was de bijtellingskorting van Plug-In Hybride al afgeschaft. Per 2026 geldt dat ook voor volledig elektrische auto’s. Deze genieten dan geen bijtellingskorting meer. 2024 en 2025 zijn de laatste jaren waarin een bijtellingskorting nog van toepassing is. In 2025 gaat de bijtelling van nieuw geregisterde auto’s met 1% omhoog voor een EV van 16 naar 17%. Let wel, deze lagere bijtellingspercentages gelden alleen over de eerste 30.000 euro, voor de eerst 60 maanden na registratie. Elke euro boven de 30.000 euro heeft 22% bijtelling. Vanaf 2026 geldt voor elke auto een bijtellingspercentage van 22% over de gehele fiscale waarde van de auto.
Privégebruik zakelijke auto
Als je helemaal geen bijtelling wilt betalen, dan is dat ook een mogelijkheid. Er is wel één voorwaarde aan verbonden. Je mag je leaseauto dan niet meer gebruiken voor privé kilometers. Althans, je mag niet meer dan 500 privé kilometers per jaar er mee rijden. Er zijn altijd twee momenten waarop je een keuze kunt maken om er voor te kiezen om wel of geen bijtelling te betalen. Dat is wanneer je van werkgever wisselt of op 1 januari.
500 kilometer privé
Indien je er voor kiest om geen bijtelling te betalen en maximaal 500 privé kilometers per jaar rijdt, dan gaat dat via een ‘verklaring geen privégebruik’. Deze vraag je aan bij de Belastingdienst. Wij adviseren ten strengste om elke rit, zowel zakelijk als privé, nauwkeurig te registeren. Het is namelijk zo, dat je bij controle van de Belastingdienst een gedetailleerd overzicht moet kunnen overhandigen waarop elke rit genoteerd staat én of een zakelijke of privé rit is.
Wat voor elke rit noteren?
Het lijstje dat je bij de Belastingdienst moet kunnen overhandigen bij controle dient meerdere onderdelen te bevatten. Denk aan de volgende zaken: het begin- en eindadres van je rit. De datum, de begin- en eindkilometerstand en het aantal gereden kilometers. Via Excel kun je dat gemakkelijk automatisch berekenen. En uiteraard ook of het een zakelijke of privé rit is. De naam van de klant of de reden van je bezoek hoef je niet op te geven, maar het is ook niet erg als je dat wel doet. Let er wel op dat als je bijvoorbeeld tijdens een zakelijke rit een kleine omweg maakt om boodschappen te doen of een bloemetje voor je partner koopt, dan moet je officieel die privékilometers apart noteren.
Zorgvuldigheid geboden, voorkom een forse boete
Als bij controle van de Belastingdienst blijkt dat je ritregistratie niet voldoende is, dan kán de boete fors zijn. Het is namelijk zo dat de Belastingdienst nooit een boete later kan verhogen. Daarom geven ze vaak in eerste instantie een hoge/maximale boete. Wees daarom niet verbaasd als het boetebedrag ineens een 80% verhoging bedraagt, naast het bijtellingsbedrag dat je ook nog verschuldigd bent. Een boetebedrag naar beneden bijstellen óf soms zelfs kwijtschelden kan de Belastingdienst nog wel doen.
Onthoud dat je altijd per 1 januari of bij een wisseling van werkgever de keuze kunt maken of je jouw leaseauto privé wilt gebruiken. Zo bepaal je zelf of je wel of niet bijtelling betaalt. Wees je bewust van deze flexibiliteit en maak een keuze die past bij jouw situatie!