Elektrisch rijden is een wereldwijde ontwikkeling die naar verwachting alleen maar groter zal worden. Wereldwijd neemt de productie, verkoop en populariteit van elektrische auto’s toe. Ook in Nederland zien we sinds 2017 een jaarlijkse toename van elektrische auto’s. In 2023 zijn er maar liefst 110.000 volledig elektrische auto's op kenteken gezet in Nederland. Maar waarom zijn elektrische auto’s zo populair? En wat kost elektrisch rijden? Dat leggen we je graag uit in deze blog.
Waarom zijn elektrische auto’s zo populair?
Uit onderzoek blijkt dat EV-berijders veel voordelen ervaren van hun elektrische voertuigen. Zo worden de fijne rijeigenschappen en lage gebruikskosten genoemd als grote voordelen. Ook vinden EV-Rijders het fijn dat ze niet meer hoeven te tanken en dat ze een positieve bijdrage leveren aan het milieu. Verder voelen EV-rijders zich ook snel ambassadeur van elektrisch rijden en laten ze graag andere mensen hun auto ervaren. Bezitters van EV’s blijven waarschijnlijk ook bezitters van EV’s. Zo geeft 95% van alle huidige EV-rijders aan dat hun volgende auto waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk ook een EV zal zijn. Eigenaren van elektrische auto’s zijn dus helemaal overtuigd.
Subsidie elektrisch rijden: hoe werkt de subsidie voor elektrische auto’s?
Naast de genoemde voordelen spelen diverse financiële stimulansen zoals subsidies en vrijstelling van MRB ook een grote rol. Bij de aankoop of lease van een nieuw of tweedehands volledig elektrisch voertuig, kun je een subsidie aanvragen. Ook wel Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) genoemd. Voor nieuwe elektrische auto’s is die subsidie €2.950. Voor tweedehands elektrische auto’s is de subsidie €2.000. De voorwaarden voor de SEPP-subsidie zijn onder anderen dat de auto 100% elektrisch is en dat je woonachtig bent in Nederland. 2024 is het laatste jaar waarin de SEPP-subsidie beschikbaar is voor nieuwe elektrische auto's. De hoogte van de SEPP-subsidie voor elektrische occasions na 2024 is nog niet bepaald.
Motorrijtuigenbelasting (MRB): hoeveel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto?
Nog een voordeel van elektrisch rijden is het grote voordeel in wegenbelasting. Momenteel betaal je voor een volledig elektrische auto geen wegenbelasting. Dit gaat wel veranderen. In 2025 heb je als eigenaar van een volledig elektrische auto een korting van 75% over de motorrijtuigenbelasting. Je betaalt dus slechts 25% van de MRB. Na 2026 vervalt deze korting wel en betaal je het volledige bedrag.
Total Cost of Ownership: wat zijn de kosten van elektrisch rijden? Vaak berekenen mensen de kosten van een auto door te kijken naar de aanschafprijs. Maar dit geeft natuurlijk geen juist beeld van alle kosten. Bij het berekenen van de kosten van een auto over de gehele gebruiksduur wordt daarom vaak de term ‘Total Cost of Ownership (TCO) gebruikt. Bij het kijken naar de TCO worden ook de variabele kosten zoals onderhouds- en brandstofkosten, verzekeringen, en belastingen meegenomen in de berekening. Uiteindelijk geeft dit een beter beeld van de kosten van een auto. Hierdoor kun je beter afwegen welke auto goedkoper is.
De aanschafkosten: wat kost een elektrische auto?
De grootste kosten wanneer je een auto koopt zijn inderdaad de aanschafkosten. In veel gevallen wordt dit ook als hoofdreden genoemd waardoor mensen nog niet elektrisch rijden, maar vaak wordt de restwaarde van een auto vergeten. Wanneer je een auto koopt is de auto natuurlijk jouw eigendom. Dat betekent dat je de restwaarde terug in je zak stopt wanneer je de auto verkoopt. In veel gevallen krijg je dus een aanzienlijk deel van de aanschafprijs terug. De (rest)waarde van je auto hangt af van verschillende factoren. Waaronder de staat, leeftijd, kilometerstand en extra opties van de auto. Ook de onderhoudsgeschiedenis van jouw auto speelt een rol. De onderhoudsgeschiedenis bepaalt ook de (rest)waarde van de auto. Kan je aantonen dat de auto goed en tijdig is onderhouden, maakt dat de auto betrouwbaarder en daarmee waardevoller. De herkomst van jouw auto is ook niet onbelangrijk. Een importauto kan mogelijk minder waard zijn dan een origineel Nederlandse auto. Dit komt omdat de geschiedenis van een importauto niet altijd duidelijk is. Dit zijn dus allemaal punten waar potentiële kopers van jouw auto mogelijk rekening mee zullen houden. Maar hier kun je zelf voordeel uit halen! Als je hier zelf rekening mee houdt bij het kopen van een auto vergroot je de kans op een hogere restwaarde van jouw auto.
Variabele kosten: het voordeel van elektrisch rijden zit hier
Met variabele kosten wordt vaak geen rekening gehouden. En vaak zit het voordeel van een elektrische auto juist hier! Bekende variabele kosten zijn de wegenbelasting en verzekering van de auto. Variabele kosten waarvan wij zien dat er minder rekening mee wordt gehouden, zijn de brandstof- en onderhoudskosten. Bij een elektrische auto zijn deze aanzienlijk lager dan bij een gewone brandstofauto. Uit een rekenvoorbeeld van de ANWB waarbij de elektrische Hyundai Kona vergeleken is met de hybride- en brandstofuitvoeringen van dezelfde auto, blijkt dat het elektrische model 21,6% goedkoper is per maand. Wanneer je de mogelijkheid hebt om de auto thuis op te laden en ook eventueel gebruik kunt maken van lage energiekosten op dal momenten, dan is het gebruik van een elektrische auto dus voordeliger dan een brandstofauto.
Kosten van elektrisch laden: wat kost het opladen van een elektrische auto?
Een van de grootste voordelen van elektrisch rijden dat door veel EV-bezitters wordt genoemd, is het niet meer hoeven tanken. Het opladen van een elektrische auto is namelijk goedkoper dan brandstof tanken. De kosten zijn wel afhankelijk van een aantal factoren. Thuisladen is bijvoorbeeld altijd goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal. De tarieven bij de openbare laadpaal verschillen ook nog eens enorm per stad. Zo is de gemiddelde prijs in Amsterdam €0,33 per kWh en in Haarlem €0,61. De prijs is verder ook afhankelijk van welke laadpas of app je hebt en wat de voorwaarden ervan zijn. De gemiddelde kosten van thuisladen liggen op zo’n €0,23 per kWh. Vergeleken met het goedkoopste openbare laadtarief is dit ruim 30% goedkoper! Ook vergeleken met een hybride blijkt uit het rekenvoorbeeld dat een volledig elektrische auto goedkoper is. Het verschil is wel kleiner dan met een brandstofauto.
Onderhoudskosten: hoe goedkoop is het onderhoud van een elektrische auto?
Uit een onderzoek van de BOVAG uit 2022 waarbij de kosten van maar liefst 13,2 miljoen(!) onderhoudsmomenten zijn vastgelegd, blijkt dat het onderhoud aan een elektrische auto veel goedkoper is! De gemiddelde jaarlijkse kosten voor een elektrische auto zijn 290 euro. Terwijl de gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten van een gewone brandstofauto 670 euro zijn. Dat betekent dat het onderhoud aan een brandstofauto 131% duurder is. Een andere twijfel die veel mensen hebben zijn de accu-prestaties. Er zijn veel vragen omtrent de levensduur van accu’s. Maar uit onderzoek blijkt dit vaak niet nodig. Onderzoek onder Tesla-rijders heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 km nog meer dan 90% van hun originele capaciteit hebben. Lithium-ion accu’s, die in de meeste elektrische auto’s zitten, gaan dus beperkt achteruit.
Aanbod elektrisch bij Oostendorp Autogroep
Ben je net als 95% van EV-bezitters ook overtuigd geraakt van elektrische auto’s, neem dan een kijkje naar ons volledige aanbod elektrische auto’s
Bekijk voorraad