Uden, september 2023 - Vanwege het terugschroeven van een aantal subsidies en stijgende bijtelling, is het momenteel -qua aanschafprijs- namelijk niet per se aantrekkelijker om een elektrische auto te kopen. Waar zit de winst dan?
Elektrisch rijden is beter voor het milieu, dat is wel duidelijk. Daarnaast ontdekten we nóg een reden om elektrisch te rijden, een bijzonder lucratieve reden welteverstaan. Daarvoor ontwikkelden we een speciale businesscase. We verzamelden belangrijke data over zowel elektrisch rijden als rijden op diesel of benzine, die we vervolgens met elkaar vergeleken. De resultaten zijn veelbelovend.
Slimme data, slimme beslissingen
In deze businesscase gaan we er vanuit dat alle elektrische auto’s van de zakelijke gebruiker uitsluitend op de zaak worden geladen. Als dat wordt gedaan met elektriciteit die zelf wordt opgewekt, is het ineens bijzonder interessant. Enerzijds omdat we door middel van data precies weten welke berijder, welke auto rijdt en kunnen daardoor de individuele energiebehoefte (lees: brandstofbehoefte) vrij nauwkeurig bepalen. Dat alleen is al pure winst. En omdat de energie die hiervoor wordt gebruikt verhandeld kan worden in de vorm van zogenoemde HBE’s*, levert het dus ook nog geld op. En omdat zakelijke klanten in de nabije toekomst sowieso moeten overstappen, omdat de traditionele brandstofvormen voor hen als eerste verdwijnen, adviseren we om nu over te stappen naar een volledig elektrische wagenpark.
De resultaten
We hebben berekend wat bedrijven met elektrische auto’s (en via onze businesscase) op brandstofkosten besparen. Dit is in sommige gevallen zelfs 83% per jaar!
Onze inzichten, data én de manier waarop deze besparingen ook voor jou kunnen worden gerealiseerd, delen we graag met je. Neem daarvoor contact op met Luuk Oostrik, van Oostendorp Autolease via luuk.oostrik@oostendorp-autolease.nl.
*HBE staat voor hernieuwbare brandstof eenheid en is een certificaat dat verkregen wordt bij het laden van elektriciteit aan vervoer. Deze certificaten zijn verhandelbaar en hebben een marktprijs. De verkoop van deze certificaten kan op jaarbasis per dubbele AC laadpaal tot wel 1500 euro opleveren, afhankelijk van de omstandigheden - Bron
Dit artikel is onderdeel van een interview met Oostendorp Autolease, gepubliceerd in Nijmegen Business.