Hybride of plug-in hybride: welke is beter voor jou?

01-03-2024
Afdeling
Particulier
Onderwerp
Elektrisch rijden

Een volledige Hybride, of een plug-in hybride? Zijn deze twee niet hetzelfde? Ze worden in ieder geval vaak door elkaar gehaald desondanks hun grote populariteit in Nederland. In 2023 was maar liefst 24,4% van alle verkochte voertuigen een hybride, en 12,7% een plug-in hybride. Maar wat is het verschil tussen deze twee? En welke past beter bij jou? Dat leggen we graag uit in deze blog.

Full Hybrid: wat is een hybride auto? 

Hybride auto's, ook wel HEV's genoemd, zijn auto's die worden aangedreven door een gewone verbrandingsmotor, en een elektromotor die wordt aangedreven door een accu. Tijdens het rijden kiest de auto er zelf voor of deze de verbrandingsmotor gebruikt of volledig elektrisch rijdt. De accu wordt onder het rijden automatisch opgeladen met behulp van het regeneratieve remsysteem. Je hoeft de accu dus niet zelf op te laden met een stekker, dat gebeurt simpelweg onder het rijden.

Wat is het voordeel van een hybride auto?

Omdat de gewone verbrandingsmotor wordt afgewisseld en ondersteund door de elektromotor, hoeft de verbrandingsmotor minder hard te werken. Dit betekent dat deze relatief minder brandstof verbruikt en minder CO2 uitstoot per kilometer. Naast het voordeel van het relatief lage verbruik, hoef je deze HEV’s dus ook niet op te laden met een stekker. Het is net alsof je in een gewone auto rijdt, maar dan een stuk zuiniger en beter voor het milieu! Voor wie een zuinige auto wenst en ook niet de mogelijkheid heeft om op te laden, is een full hybrid dus een uitstekende keuze. Bekijk gemakkelijk het hele aanbod van hybride voertuigen.

Plug-in hybride: wat is een plug-in hybride auto? 

Een HEV laadt zichzelf dus op. Een plug-in hybride werkt op een iets andere manier en de naam verraadt wellicht al hoe. Plug-in hybrides (PHEV’s) hebben een grotere accu dan HEV's. Dit betekent dat plug-in hybrides grotere afstanden kunnen afleggen op elektriciteit. Omdat deze accu's een stuk groter zijn, dienen ze wel opgeladen te worden. Deze hybrides hebben dus wel een stekker.

Plug-in hybride: veel zuiniger dan een gewone hybride? 

Het grote voordeel van plug-in hybrides is dus dat ze veel grotere afstanden kunnen afleggen op stroom en dus nog zuiniger zijn dan HEV’s. Om het voordeel van plug-in hybrides efficiënt te benutten wordt aangeraden om de auto uitsluitend te gebruiken wanneer de accu daadwerkelijk opgeladen is. Als de accu niet opgeladen is moet de motor meer gewicht trekken vanwege de accu, en verbruikt deze meer brandstof. Als je dus de mogelijkheid hebt om regelmatig de accu op te laden, dan is een plug-in hybride de zuinigere keuze. Bekijk hier gemakkelijk ons hele aanbod PHEV's.

Wegenbelasting: hoe zit dat voordeel met hybride auto's?

In een eerdere blog hebben op een rijtje gezet hoe het zit met wegenbelasting voor hybride voertuigen. Nu leggen we graag nog een keer de belangrijkste verschillen uit tussen hybrides en plug-in hybrides. Rijders van gewone hybride voertuigen (HEV’s), komen niet in aanmerking voor korting op de motorrijtuigenbelasting. Rijders van plug-in hybrides komen hier wel voor in aanmerking. Als de auto minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot, kan er een beroep worden gedaan op een korting over het volledige bedrag van de motorrijtuigenbelasting. In 2024 geldt er een korting van 50% op het volledige bedrag van de berekende wegenbelasting. Vanaf 2025 wordt dit een korting van 25% en moeten PHEV-berijders dus 75% van de MRB betalen. Na 2026 vervalt deze korting en moeten zij de volledige motorrijtuigenbelasting betalen.

Ons aanbod

Wij hopen dat je door deze blog beter het verschil weet tussen een hybride en een plug-in hybride, en dat je de voordelen van beide opties kent. Bij Oostendorp Autogroep hebben wij een groot aanbod hybride en plug-in hybride voertuigen. Als je overtuigd bent van de voordelen, neem dan een kijkje naar ons volledige aanbod.

 

Andere nieuwsberichten

Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten
24-03-2025

Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten

Heb je autopech of schade en weet je niet wie je moet bellen? Je bent niet de enige: pechhulp en schadehulp worden vaak door elkaar gehaald. Toch is het verschil essentieel om snel de juiste hulp te krijgen. In deze blog leggen we kort en krachtig uit wat het verschil is én waar je direct terechtkunt.

Lees verder
De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024
14-02-2025

De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024

De autoleasemarkt is volop in beweging. In 2024 zien we een aantal interessante ontwikkelingen die invloed hebben op de keuzes van zakelijke en particuliere leaserijders. Van de groei in elektrisch rijden tot de blijvende populariteit van compacte SUV’s. Dit zijn de tien belangrijkste trends in de inzet van nieuwe leaseauto’s.

Lees verder
Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw
17-01-2025

Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw

Elk jaar worden de verkeersboetes in Nederland opnieuw vastgesteld. Voor de meeste verkeersboetes betaal je in 2025 ongeveer €10 meer dan in 2024. Deze aanpassing is het resultaat van een indexering van 3,2% op basis van de consumentenindex, bedoeld om boetes in lijn te houden met inflatie. Naast de verkeersboete betaal je administratiekosten, deze blijven ongewijzigd op €9.

Lees verder
Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement
16-01-2025

Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement

Vanaf december 2024 hebben vier grote verzekeraars hun polisvoorwaarden aangescherpt om gevaarlijk rijgedrag harder aan te pakken. Bestuurders die tijdens het rijden hun smartphone gebruiken om bijvoorbeeld berichten te versturen, draaien voortaan zelf op voor de financiële schade die ze veroorzaken bij een ongeval. Verzekeraars Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en InShared hebben dit vastgelegd in hun nieuwe polisvoorwaarden.

Lees verder
Tol betalen voor snelweg A24: de Blankenburgverbinding
18-12-2024

Tol betalen voor snelweg A24: de Blankenburgverbinding

Op zaterdag 7 december 2024 is de nieuwe snelweg A24, bekend als de Blankenburgverbinding, officieel geopend. Deze 4,5 kilometer lange verbinding tussen de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg is de eerste snelweg in Nederland met elektronische tolheffing (e-TOL).

Lees verder
Maximale Actieradius in de Winter met je EV of Hybride! 7 Tips
12-12-2024

Maximale Actieradius in de Winter met je EV of Hybride! 7 Tips

De winter is in aantocht! Voor de actieradius van je Hybride of EV kan kou een uitdaging zijn. Met 7 slimme, praktische tips rijd je deze winter zuinig én zonder zorgen.

Lees verder
Zuinig rijden in de winter - 5 Simpele tips
03-12-2024

Zuinig rijden in de winter - 5 Simpele tips

De winter brengt uitdagingen voor autorijders: gladde wegen, lage temperaturen en een hoger energieverbruik. Met deze vijf simpele tips blijf je niet alleen veilig, maar rijd je ook zuiniger tijdens de winter.

Lees verder
Wel of niet bijtellen per 1 januari?
27-11-2024

Wel of niet bijtellen per 1 januari?

Een nieuw kalenderjaar, dat is het moment dat zakelijke rijders scherp moeten zijn. De afgelopen jaren was dat vanwege de wijziging van het bijtellingspercentage. Echter, enkele jaren geleden was de bijtellingskorting van Plug-In Hybride al afgeschaft. Per 2026 geldt dat ook voor volledig elektrische auto’s. Deze genieten dan geen bijtellingskorting meer.

Lees verder
Het belang van een goed doordachte autoregeling
27-11-2024

Het belang van een goed doordachte autoregeling

Voor veel organisaties zijn leaseauto's meer dan enkel een praktisch vervoermiddel. Leaseauto’s zijn ook een belangrijk onderdeel van het bedrijfsimago. Tegelijkertijd brengt het beheer van een wagenpark de nodige uitdagingen met zich mee. Hoe hou je de kosten in de hand? Hoe maak je het wagenpark duurzamer? En hoe dek je de bijbehorende risico's af?

Lees verder