Alles wat jij (nu) moet weten over BPM

30-10-2023
Afdeling
Zakelijk
Onderwerp
Overig

De wetgeving omtrent de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, de BPM, verandert. Niet voor iedereen maar wel voor een grote groep. En ook niet per direct maar op 1 januari 2025. En ondanks dat ‘t nog even duurt, is het verstandig voor die groep die daar als eerste de gevolgen van voelt, om nu vast in actie te komen. Waarom? Dat vertellen we in dit artikel. Maar eerst: de huidige stand van zaken. Want wat is BPM? Waar staan we en hoe zijn we hier gekomen?


Wat is BPM eigenlijk?

BPM staat dus voor de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Iedereen die een nieuwe auto of motor koopt of er eentje uit het buitenland importeert, betaalt deze belasting. De hoogte van dit bedrag is, voor bestelauto's, afhankelijk van de netto-cataloguswaarde van het voertuig. Wat personenwagens betreft bepaalt de CO2-uitstoot van het voertuig sinds 2013 de BPM. Je betaalt namelijk een X-bedrag per gram uitstoot CO2.


Koop je een tweedehandsauto, dan hebben we het over een rest-BPM. De hoogte van de rest-BPM is afhankelijk van de leeftijd van de auto. Als je een auto leaset (private, operational of anders), dan is de BPM verwerkt in je maandelijkse leasebedrag.

En even voor de duidelijkheid: onder bedrijfswagens verstaan we personenauto's én bestelauto's.


Anno oktober 2023 zijn er diverse vrijstellingen en uitzonderingen van kracht. Twee zijn er het noemen waard:

  • Auto’s zonder CO2-uitstoot, zoals elektrische voertuigen betalen geen BPM.
  • Bedrijfswagens en gehandicaptenvervoer ook niet.

Een compleet overzicht van alle regels over het wel of niet aangifte doen van BPM, vind je hier.


Waar staan we nu?

De huidige wet stamt uit 1992 en verving de bijzondere verbruiksbelasting uit de jaren ‘60. Sindsdien is de BPM-heffing vaak onderwerp van gesprek geweest -discussie zelfs. Veel mensen vinden de structuur onduidelijk en het bedrag te hoog. Anderen vinden dat de BPM op een andere manier verrekend moet worden.


Er zijn verschillende redenen waarom de Nederlandse overheid BPM heft. Een belangrijke reden is het stimuleren van elektrische voertuigen. Omdat je daar dus geen BPM over betaalt, worden elektrische voertuigen aantrekkelijker gemaakt voor (in ieder geval) particulieren.

Maar de groep die wordt gestimuleerd elektrisch te gaan rijden, wordt dus per 1 januari 2025 uitgebreid.


Wat verandert er? Per wanneer en voor wie?

Je las net dat de overheid door middel van de BPM-heffing het elektrische rijden stimuleert. Tot nu werden bedrijfswagens uitgesloten: diens eigenaren betalen vooralsnog géén BPM. Dat gaat dus veranderen per 1 januari 2025.

De kosten voor personenwagens: € 66,91 per gram CO2-uitstoot. Uitrekenen wat dit voor jou betekend? Op Belastingdienst.nl staat hierover:

"De RDW registreert de CO2-uitstoot van elk type personenauto met een Europese typegoedkeuring. U vindt de CO2-uitstoot bij de keuringsgegevens van uw auto. U kunt deze gegevens opvragen bij de RDW."




"En hoe zit het dan met de bpm als ik een bestelauto als bedrijfswagen heb?"

Goede vraag. Daarover zegt de Belastingdienst dit:

"De bpm voor een bestelauto of kampeerauto is een percentage van de netto-catalogusprijs, min een eventuele aftrek of plus een toeslag. Wat voor uw bestelauto of kampeerauto geldt, hangt af van de brandstof."



Maar wacht, er is méér

Daarnaast verandert er per 1 januari 2025 nóg iets belangrijks. Of liever gezegd: er wordt een bestaande regeling uitgebreid die dezelfde groep raakt, de bedrijfseigenaren. Want op dezelfde datum worden de zogenoemde zero-emissiezones van ons land uitgebreid. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen straks deze zones binnenrijden. Welke gemeenten dat precies zijn, is nog een beetje onduidelijk. Wel weten we dat het er 30 tot 40 zullen zijn.
Overigens mogen nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 rondrijden.


Waarom zijn deze wijzigingen noodzakelijk?

Hier kunnen we vrij kort over zijn. En het is best logisch, eigenlijk. Want beredeneerd vanuit de overheid: hoe meer mensen elektrisch rijden, hoe meer mensen bijdragen aan het halen van onze klimaatdoelstellingen. Ook de drukte in de stadcentra van onze (grootste) gemeentes wordt teruggedrongen wat onder andere onze luchtkwaliteit verbetert.



Bron afbeelding ' Zero-emissiezones in Nederland': NOS.nl



Ons advies: kom nu in beweging!

Oké, een hoop informatie. De twee belangrijkste onderwerpen weer even op een rij:

  • Per 1 januari 2025 betalen ook eigenaren van bedrijfswagens BPM over de voertuigen die ze op of ná deze datum op hun naam zetten.
  • Op dezelfde datum worden de zero-emissiezones van Nederland uitgebreid met 30 tot 40 nieuwe gemeenten/zones.

Een logisch gevolg van deze wijzigingen, is dat eigenaren van (vooral verouderde) bedrijfswagens een nieuwe (elektrische) bedrijfswagen willen aanschaffen. Niet in de laatste plaats omdat veel eigenaren ook locatieafhankelijk werken en dus met hun voertuig overal willen, of zelfs moeten komen.

Verstandig, denken wij. Maar goed, dat is natuurlijk een open deur voor een bedrijf als Oostendorp. Maar wij denken dat de waarde voor onze zakelijke relaties hier evident is, en dat het juist in hun belang is om in beweging te komen.


Nog een belangrijke reden om nu in beweging te komen

Ook de levertijd van nieuwe voertuigen geven je een reden om nú in beweging te komen. De levertijden van nieuwe voertuigen kruipen namelijk al richting het eind van 2024. En aangezien de datum waarop een voertuig op naam wordt gezet bepaalt of je BPM betaalt, adviseren we je dus om nu in beweging te komen. Wordt die nieuwe bedrijfswagen namelijk op of later dan 1 januari 2025 op naam gezet, betaal je alsnog BPM.


Meer weten?

We begrijpen dat dit lastige kost is. Ook voor ons, trouwens. Want de wet- en regelgeving veranderen voortdurend. Misschien is een korte nulmeting daarom verstandig, waarmee je inventariseert waar je nu staat en een stip voor jezelf op de horizon zet.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we je er meer over.



En nog even dit

Een aardig (en belangrijk) artikel dat we hier eerder over schreven, gaat over een businesscase die we ontwikkelden. Dat artikel lees je hier.

Andere nieuwsberichten

Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten
24-03-2025

Pechhulp of schadehulp? Dit moet je weten

Heb je autopech of schade en weet je niet wie je moet bellen? Je bent niet de enige: pechhulp en schadehulp worden vaak door elkaar gehaald. Toch is het verschil essentieel om snel de juiste hulp te krijgen. In deze blog leggen we kort en krachtig uit wat het verschil is én waar je direct terechtkunt.

Lees verder
De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024
14-02-2025

De 10 belangrijkste leaseauto trends van 2024

De autoleasemarkt is volop in beweging. In 2024 zien we een aantal interessante ontwikkelingen die invloed hebben op de keuzes van zakelijke en particuliere leaserijders. Van de groei in elektrisch rijden tot de blijvende populariteit van compacte SUV’s. Dit zijn de tien belangrijkste trends in de inzet van nieuwe leaseauto’s.

Lees verder
Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw
17-01-2025

Verkeersboetes 2025 stijgen opnieuw

Elk jaar worden de verkeersboetes in Nederland opnieuw vastgesteld. Voor de meeste verkeersboetes betaal je in 2025 ongeveer €10 meer dan in 2024. Deze aanpassing is het resultaat van een indexering van 3,2% op basis van de consumentenindex, bedoeld om boetes in lijn te houden met inflatie. Naast de verkeersboete betaal je administratiekosten, deze blijven ongewijzigd op €9.

Lees verder
Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement
16-01-2025

Verzekeraars waarschuwen: appen achter het stuur kan lijden tot persoonlijk faillissement

Vanaf december 2024 hebben vier grote verzekeraars hun polisvoorwaarden aangescherpt om gevaarlijk rijgedrag harder aan te pakken. Bestuurders die tijdens het rijden hun smartphone gebruiken om bijvoorbeeld berichten te versturen, draaien voortaan zelf op voor de financiële schade die ze veroorzaken bij een ongeval. Verzekeraars Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en InShared hebben dit vastgelegd in hun nieuwe polisvoorwaarden.

Lees verder
Tol betalen voor snelweg A24: de Blankenburgverbinding
18-12-2024

Tol betalen voor snelweg A24: de Blankenburgverbinding

Op zaterdag 7 december 2024 is de nieuwe snelweg A24, bekend als de Blankenburgverbinding, officieel geopend. Deze 4,5 kilometer lange verbinding tussen de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg is de eerste snelweg in Nederland met elektronische tolheffing (e-TOL).

Lees verder
Maximale Actieradius in de Winter met je EV of Hybride! 7 Tips
12-12-2024

Maximale Actieradius in de Winter met je EV of Hybride! 7 Tips

De winter is in aantocht! Voor de actieradius van je Hybride of EV kan kou een uitdaging zijn. Met 7 slimme, praktische tips rijd je deze winter zuinig én zonder zorgen.

Lees verder
Zuinig rijden in de winter - 5 Simpele tips
03-12-2024

Zuinig rijden in de winter - 5 Simpele tips

De winter brengt uitdagingen voor autorijders: gladde wegen, lage temperaturen en een hoger energieverbruik. Met deze vijf simpele tips blijf je niet alleen veilig, maar rijd je ook zuiniger tijdens de winter.

Lees verder
Wel of niet bijtellen per 1 januari?
27-11-2024

Wel of niet bijtellen per 1 januari?

Een nieuw kalenderjaar, dat is het moment dat zakelijke rijders scherp moeten zijn. De afgelopen jaren was dat vanwege de wijziging van het bijtellingspercentage. Echter, enkele jaren geleden was de bijtellingskorting van Plug-In Hybride al afgeschaft. Per 2026 geldt dat ook voor volledig elektrische auto’s. Deze genieten dan geen bijtellingskorting meer.

Lees verder
Het belang van een goed doordachte autoregeling
27-11-2024

Het belang van een goed doordachte autoregeling

Voor veel organisaties zijn leaseauto's meer dan enkel een praktisch vervoermiddel. Leaseauto’s zijn ook een belangrijk onderdeel van het bedrijfsimago. Tegelijkertijd brengt het beheer van een wagenpark de nodige uitdagingen met zich mee. Hoe hou je de kosten in de hand? Hoe maak je het wagenpark duurzamer? En hoe dek je de bijbehorende risico's af?

Lees verder